Να σου το εξηγήσω και μαθηματικά...
Η συμπίεση είναι ο λόγος της συνολικής χωρητικότητας του κυλίνδρου πρός την χωρητικότητά του όταν το πιστόνι είναι στα ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο),δηλαδή την ώρα που ξεκινά η φάση της εκτόνωσης,μετά την ανάφλεξη.Δες σχήμα για να το καταλάβεις καλύτερα...
http://www.2carpros.com/how_does_it_wor ... ession.htm
Ένας κύλινδρος χωρητικότητας 400 c.c. (π.χ. σε ένα τετρακύλινδρο 1.600 c.c. μοτέρ),δεν έχει 400 c.c. στην πραγματικότητα αλλά 400 και κάτι.Το "κάτι" είναι ο μικρός χώρος που μένει για να καεί το μίγμα,όταν το πιστόνι είναι τέρμα πάνω,τα υπόλοιπα 400 c.c. είναι ο χώρος του κυλίνδρου από το ΑΝΣ έως το ΚΝΣ.Όσο μεγαλύτερος είναι αυτός ο μικρός χώρος μεταξύ κεφαλής και πιστονιού στο ΑΝΣ δηλαδή,τόσο μικρότερος είναι ο λόγος συμπίεσης.Για παράδειγμα εγώ που έχω συμπίεση 9,5:1 (σιγά μην έχει ακόμα τόσο
) σε κύλινδρο χωρητικότητας 397.5 c.c. (1590 c.c. διά 4),σημαίνει ότι στο ΑΝΣ μένει για το μίγμα όγκος ίσος με χ=397.5/9.5=41.8 c.c. Αν θελήσω να το κάνω τούμπανο,εκτός των υπολοίπων,θα κατεβάσω λίγο και το καπάκι ώστε να μειωθεί αυτός ο όγκος από τα 41.8 c.c. στα 39.7 c.c. Τότε θα έχω συμπίεση 10:1 αφού 397.5/39.7=10
Όσο πιό μικρός ο όγκος αυτός,τόσο πιό "βίαιη" η εκτόνωση,άρα και περισσότερη ροπή (=περισσότερη ισχύς).Το θέμα είναι ότι αν ανεβάσω πολύ την συμπίεση,υπάρχει κίνδυνος προανάφλεξης (πειράκια) γιατί το μίγμα συμπιέζεται περισσότερο από πριν και νωρίτερα από το ΑΝΣ,οπότε αυξάνει η θερμοκρασία του αρκετά και μπορεί να αναφλεγεί πριν την ώρα του...Τα αποτελέσματα γνωστά.Στα turbo,όπου οι θερμοκρασίες του μίγματος είναι εξ'ορισμού μεγαλύτερες απ'ότι σε ένα N/A,ρίχνουμε την συμπίεση στο 8.5-9:1 γιατί αλλιώς θα πάρουμε το καπάκι και θα το κάνουμε τασάκι στο σπίτι...
Και ένα calculator που βρήκα...
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html