Περί ECU των kseries και προγράμματα
Δημοσιεύτηκε: Τετ Σεπ 19, 2007 1:49 pm
Στους kseries έχουν εγκατασταθεί 3 διαφορετικοί εγκέφαλοι:
- MEMS 1.9 (σε όλα τα αυτοκίνητα προ 2000, δηλαδή τα 200/400 και τα F με vin προ του 511xxx )
- MEMS 2 (μόνο στα F VVC)
- MEMS 3 (σε όλα τα αυτοκίνητα μετά το 2000, δηλαδή τα 25/45, τα ZR/ZS, τα TF και τα F με vin μετά του 511xxx)
Τα αυτοκίνητα με MEMS 1.9 και MEMS 2 ΔΕΝ επαναπρογραμματίζονται. Απαιτούν ή παράλληλο εγκέφαλο (πχ superchips, dastek) ή άγραφο (πχ emerald).
Τα αυτοκίνητα με MEMS 3 μπορούν να δεχθούν σειριακό προγραμματισμό. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να συνδέσουμε ένα λαπτοπ στην EOBD θύρα του αυτοκινήτου μας, να αντιγράψουμε το πρόγραμμα στο λαπτοπ και εκεί με συγκεκριμένο λογισμικό να πειράξουμε τους τρισδιάστατους χάρτες όπως θέλουμε.
Οι περιορισμοί που μπαίνουν εδώ έχουν να κάνουν με το hardware των εγκεφάλων μας. Οι Motorola που έχουμε παίρνουν πρόγραμμα όγκου δεδομένων μόλις 15 ΚΒ. Εκεί μέσα υπάρχει όλο το λογισμικό για να λειτουργήσει το αυτοκίνητο καθώς και οι μόλις 2 χάρτες. Να σημειωθεί ότι οι χάρτες πρέπει να μπορούν να κάνουν το αυτοκίνητο να λειτουργεί υπό διαφορετικές συνθήκες φορτίου, βενζίνης, περιβάλλοντος κλπ. Άλλα αυτοκίνητα έχουν περισσότερους χάρτες για να έχουν το δυνατόν βελτιστοποιημένη απόδοση σε οποιαδήποτε συνθήκη. Οι κινητήρες μας πχ δεν έχουν Knock sensor, αυτό σημαίνει πως δεν μπορούν να αντιληφθούν αν βάλουμε βενζίνη 95 οκτανίων ή 100 ή κάποιου άλλου αριθμού (στην Ευρώπη υπάρχει βενζίνη 93 οκτανίων σε μεγάλη κλίμακα, ενώ σε πολύ μικρή έχει εμφανιστεί και 103). Έτσι οι χάρτες μας είναι φτιαγμένοι για βενζίνη 95 οκτανίων, αν βάλουμε περισσοτέρων δεν θα μπορέσουμε να την αξιοποιήσουμε. Για τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που μίλησα πριν ας σκεφτούμε το παράδειγμα που οδηγούμε στις Άλπεις στην κεντρική Ευρώπη σε ένα μεγάλο υψόμετρο άνω των 2500 μέτρων. Η πυκνότητα του αέρα είναι πολύ χαμηλή και συνεπακόλουθα το οξυγόνο που περιέχεται στον αέρα λίγο. Αυτό πρέπει να το καταλάβει ο κινητήρας για να μην δώσει την ίδια ποσότητα καυσίμου που θα έδινε με το ίδιο άνοιγμα πεταλούδας δίπλα στην θάλασσα. Αυτά όλα τα έγραψα για να γίνει κατανοητό πως μπορούμε να πειράξουμε τους χάρτες, αλλά θέλει μεγάλη προσοχή το πώς θα το κάνουμε αυτό. Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη πως οι αισθητήρες με τους οποίους είναι εφοδιασμένο το όχημά μας έχουν συγκεκριμένο εύρος και επίσης οι διάφοροι μηχανισμοί έχουν ορισμένα περιθώρια λειτουργίας (πχ η αντλία καυσίμου έχει κάποιο μέγιστο σημείο παροχής/πίεσης που δεν μπορεί να το ξεπεράσει).
Που καταλήγουμε με όλα αυτά? Ο εγκέφαλός μας μπορεί να επαναπρογραμματιστεί με επιτυχία αν αλλάξουμε κάποια πράγματα σε λογικά πλαίσια. Έτσι αν μιλάμε για εισαγωγή, εξάτμιση και εκκεντροφόρους fast road δεν απαιτείται η λύση παράλληλου ή άγραφου. Αν όμως θέλουμε να πάμε σε τετραπετάλουδα, εκκεντροφόρους Ultimate road/αγωνιστικούς κλπ η λύση ενός παράλληλου ή άγραφου τις περισσότερες φορές είναι μονόδρομος.
Για να έχουμε ένα μπούσουλα η superchips ζητά στην Ελλάδα 550 ευρώ για επαναπρογραμματισμό και 150 για updates (αν κάνουμε και άλλες βελτιώσεις στο αυτοκίνητό μας), ενώ η τιμή για τον παράλληλο της superchips για MEMS1.9/2 ανεβαίνει στα 600 ευρώ (μπορεί να πειράξει μόνο ανάφλεξη και 1-2% μίγματα). Η superchips στέλνει το πρόγραμμα και φτιάχνεται στην Αγγλία ανάλογα με τις μετατροπές που έχεις κάνει στο όχημά σου. H dastek προγραμματίζει στο δυναμόμετρο και ζητά ανάλογα με τον έμπορο στην Ελλάδα 700-800 ευρώ, ενώ ο προγραμματισμός παίρνει 2 με 3 ημέρες. Προφανώς ο προγραμματισμός γίνεται από Έλληνα, οπότε καλό είναι να έχουμε πάρει κριτικές για το πόσο καλός είναι. Το dastek unichip έχει αρκετές δυνατότητες και μπορεί να μας καλύψει και με πολύ άγριους εκκεντροφόρους και τετραπετάλουδα. Συνήθως βέβαια εκεί πάμε σε λύση άγραφου εγκέφαλου. Η emerald είναι η πιο δοκιμασμένη λύση για τους κινητήρες μας. Τέλος υπάρχουν και ελληνικοί βελτιωτικοί οίκοι που με 300-400 κάνουν επαναπρογραμματισμό στο δυναμόμετρο.
Δεν πρέπει όμως ποτέ να ξεχνάμε ότι ο προγραμματισμός ανεξαρτήτως hardware είναι τόσο καλός όσο είναι ο προγραμματιστής μας. Ακόμα και μια emerald με μέτριο προγραμματισμό θα δώσει μέτριο αποτέλεσμα.
Για το πώς λειτουργούν οι εγκέφαλοί μας αναλυτικά ας διαβάσει όποιος θέλει τα παρακάτω:
Για MEMS 1.9
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... MS_1.9.htm
Για MEMS 2
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... EMS_2J.htm
Για MEMS 3
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... MEMS_3.htm
- MEMS 1.9 (σε όλα τα αυτοκίνητα προ 2000, δηλαδή τα 200/400 και τα F με vin προ του 511xxx )
- MEMS 2 (μόνο στα F VVC)
- MEMS 3 (σε όλα τα αυτοκίνητα μετά το 2000, δηλαδή τα 25/45, τα ZR/ZS, τα TF και τα F με vin μετά του 511xxx)
Τα αυτοκίνητα με MEMS 1.9 και MEMS 2 ΔΕΝ επαναπρογραμματίζονται. Απαιτούν ή παράλληλο εγκέφαλο (πχ superchips, dastek) ή άγραφο (πχ emerald).
Τα αυτοκίνητα με MEMS 3 μπορούν να δεχθούν σειριακό προγραμματισμό. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να συνδέσουμε ένα λαπτοπ στην EOBD θύρα του αυτοκινήτου μας, να αντιγράψουμε το πρόγραμμα στο λαπτοπ και εκεί με συγκεκριμένο λογισμικό να πειράξουμε τους τρισδιάστατους χάρτες όπως θέλουμε.
Οι περιορισμοί που μπαίνουν εδώ έχουν να κάνουν με το hardware των εγκεφάλων μας. Οι Motorola που έχουμε παίρνουν πρόγραμμα όγκου δεδομένων μόλις 15 ΚΒ. Εκεί μέσα υπάρχει όλο το λογισμικό για να λειτουργήσει το αυτοκίνητο καθώς και οι μόλις 2 χάρτες. Να σημειωθεί ότι οι χάρτες πρέπει να μπορούν να κάνουν το αυτοκίνητο να λειτουργεί υπό διαφορετικές συνθήκες φορτίου, βενζίνης, περιβάλλοντος κλπ. Άλλα αυτοκίνητα έχουν περισσότερους χάρτες για να έχουν το δυνατόν βελτιστοποιημένη απόδοση σε οποιαδήποτε συνθήκη. Οι κινητήρες μας πχ δεν έχουν Knock sensor, αυτό σημαίνει πως δεν μπορούν να αντιληφθούν αν βάλουμε βενζίνη 95 οκτανίων ή 100 ή κάποιου άλλου αριθμού (στην Ευρώπη υπάρχει βενζίνη 93 οκτανίων σε μεγάλη κλίμακα, ενώ σε πολύ μικρή έχει εμφανιστεί και 103). Έτσι οι χάρτες μας είναι φτιαγμένοι για βενζίνη 95 οκτανίων, αν βάλουμε περισσοτέρων δεν θα μπορέσουμε να την αξιοποιήσουμε. Για τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που μίλησα πριν ας σκεφτούμε το παράδειγμα που οδηγούμε στις Άλπεις στην κεντρική Ευρώπη σε ένα μεγάλο υψόμετρο άνω των 2500 μέτρων. Η πυκνότητα του αέρα είναι πολύ χαμηλή και συνεπακόλουθα το οξυγόνο που περιέχεται στον αέρα λίγο. Αυτό πρέπει να το καταλάβει ο κινητήρας για να μην δώσει την ίδια ποσότητα καυσίμου που θα έδινε με το ίδιο άνοιγμα πεταλούδας δίπλα στην θάλασσα. Αυτά όλα τα έγραψα για να γίνει κατανοητό πως μπορούμε να πειράξουμε τους χάρτες, αλλά θέλει μεγάλη προσοχή το πώς θα το κάνουμε αυτό. Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη πως οι αισθητήρες με τους οποίους είναι εφοδιασμένο το όχημά μας έχουν συγκεκριμένο εύρος και επίσης οι διάφοροι μηχανισμοί έχουν ορισμένα περιθώρια λειτουργίας (πχ η αντλία καυσίμου έχει κάποιο μέγιστο σημείο παροχής/πίεσης που δεν μπορεί να το ξεπεράσει).
Που καταλήγουμε με όλα αυτά? Ο εγκέφαλός μας μπορεί να επαναπρογραμματιστεί με επιτυχία αν αλλάξουμε κάποια πράγματα σε λογικά πλαίσια. Έτσι αν μιλάμε για εισαγωγή, εξάτμιση και εκκεντροφόρους fast road δεν απαιτείται η λύση παράλληλου ή άγραφου. Αν όμως θέλουμε να πάμε σε τετραπετάλουδα, εκκεντροφόρους Ultimate road/αγωνιστικούς κλπ η λύση ενός παράλληλου ή άγραφου τις περισσότερες φορές είναι μονόδρομος.
Για να έχουμε ένα μπούσουλα η superchips ζητά στην Ελλάδα 550 ευρώ για επαναπρογραμματισμό και 150 για updates (αν κάνουμε και άλλες βελτιώσεις στο αυτοκίνητό μας), ενώ η τιμή για τον παράλληλο της superchips για MEMS1.9/2 ανεβαίνει στα 600 ευρώ (μπορεί να πειράξει μόνο ανάφλεξη και 1-2% μίγματα). Η superchips στέλνει το πρόγραμμα και φτιάχνεται στην Αγγλία ανάλογα με τις μετατροπές που έχεις κάνει στο όχημά σου. H dastek προγραμματίζει στο δυναμόμετρο και ζητά ανάλογα με τον έμπορο στην Ελλάδα 700-800 ευρώ, ενώ ο προγραμματισμός παίρνει 2 με 3 ημέρες. Προφανώς ο προγραμματισμός γίνεται από Έλληνα, οπότε καλό είναι να έχουμε πάρει κριτικές για το πόσο καλός είναι. Το dastek unichip έχει αρκετές δυνατότητες και μπορεί να μας καλύψει και με πολύ άγριους εκκεντροφόρους και τετραπετάλουδα. Συνήθως βέβαια εκεί πάμε σε λύση άγραφου εγκέφαλου. Η emerald είναι η πιο δοκιμασμένη λύση για τους κινητήρες μας. Τέλος υπάρχουν και ελληνικοί βελτιωτικοί οίκοι που με 300-400 κάνουν επαναπρογραμματισμό στο δυναμόμετρο.
Δεν πρέπει όμως ποτέ να ξεχνάμε ότι ο προγραμματισμός ανεξαρτήτως hardware είναι τόσο καλός όσο είναι ο προγραμματιστής μας. Ακόμα και μια emerald με μέτριο προγραμματισμό θα δώσει μέτριο αποτέλεσμα.
Για το πώς λειτουργούν οι εγκέφαλοί μας αναλυτικά ας διαβάσει όποιος θέλει τα παρακάτω:
Για MEMS 1.9
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... MS_1.9.htm
Για MEMS 2
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... EMS_2J.htm
Για MEMS 3
http://www.mgfcar.de/library/ENGINE_MAN ... MEMS_3.htm